A Tesla aktiválta az utastérkamerát, hogy ellenőrizze a sofőröket

2021. 06. 02.
  • Tesla
  • Elon Musk
  • elektromos autó
  • villanyautó
  • EV
  • kamera
  • radar
  • lidar
  • szenzor
  • érzékelő
  • utastérkamera
  • sofőr
  • járművezető
  • vezetéstámogató rendszer
  • biztonsági rendszer
  • aktív biztonsági rendszer
  • Autopilot
  • önvezetés
  • önvezető autó
  • FSD
  • Full Self-Driving

Így próbálják elejét venni annak, hogy a felhasználók megpróbálják kijátszani a rendszert. 

A Tesla aktiválta a Model 3 és a Model Y utastérkameráját annak érdekében, hogy szemmel tarthassa a járművezetőket, miközben az Autopilot vezetéstámogató rendszerét használják. 

A legutóbbi szoftverfrissítés kapcsán a Tesla jelezte, hogy „a visszapillantó tükör fölött elhelyezett kamera most már képes észlelni, amennyiben a sofőr figyelmetlenné válik az Autopilot használata során”. A Tesla ezeket az adatokat egy zárt rendszerben kezeli, vagyis a kamera által rögzített képek nem hagyják el az autót. A Tesla szerint a rendszer nem menthet és nem továbbíthat információkat, hacsak nincs engedélyezve az adatmegosztás.

A Tesla számos kritikát kapott, amiért annak ellenére sem aktiválta a járművezetőket felügyelő rendszert, hogy egymás után kerültek fel az internetre a bizonyítékok azt illetően, hogy egyes tulajdonosok visszaélnek a rendszerrel. Tucatnyi videót tettek közzé a YouTube-on, amelyekben bemutatják, hogyan lehet kijátszani az Autopilotot – közülük néhányan azt vették filmre, hogy a hátsó ülésen ülnek/fekszenek, miközben a jármű az autópályán halad. Emellett még nagyobb nyomást helyeztek a kaliforniai gyártóra azok a halálos kimenetelű közútibaleset, amelyek az Autopilot használata közben következtek be, így a Teslának lépnie kellett.

a Tesla visszapillantó tükre fölött elhelyezett kamera

A Tesla mindeddig nem használta a járművei utasterébe telepített kamerát, helyette inkább azokra a kormánykerékbe épített érzékelőkre hagyatkozott, amelyek a sofőr által a kormányra kifejtett forgatónyomatékot érzékelik – vagyis a járművezetőnek folyamatosan a kormányon kellett tartania a kezét. A sofőrök alaposan dokumentálták és meg is osztották a közösségi médiában, hogyan lehet átverni az érzékelőket, hogy a rendszer azt gondolja, egy ember fogja a volánt. 

„A Consumer Reports évek óta a kamerákon alapuló, járművezetőket megfigyelő rendszerek bevezetését sürgeti például a Tesla Autopilot esetében. A Tesla jelenlegi rendszere, amely érzékeli a kormánykerékre nehezedő forgatónyomatékot, nem képes megállapítani, hogy a sofőr az úton tartja-e a tekintetét. Ha az új rendszer hatékonynak bizonyul, az elősegítheti annak megelőzését, hogy valamilyen külső tényező elvonja a vezető figyelmét, és jelentős javulást eredményezhet a biztonság terén – potenciálisan életeket menthet” – nyilatkozta Jake Fisher, a Consumer Reports tesztelésért felelős vezetője.

A Tesla nem osztott meg részleteket a vezetőfigyelő rendszerről, például hogy menet közben a rendszer a sofőr szemének mozgását, vagy fejének helyzetét tartja-e szemmel. Ahogy egyelőre azt sem lehet tudni, hogy bizonyos helyzetekben lehetővé teszi-e a kéz nélküli vezetést, mint a GM Super Cruise és a Ford Blue Cruise az autópályákon. Ezek a rendszerek a térképadatokat, a nagy pontosságú GPS-t, az autó kameráit és a radarérzékelők kombinációját használják, valamint egy olyan, a járművezető figyelmét monitorozó rendszert, amely azt vizsgálja, hogy a volán mögött ülő személy valóban odafigyel a forgalomra.

a Tesla rendszerét kormányra akasztott súllyal kijátszó sofőr az anyósülésen

A Tesla járműveiben az alapfelszereltség részét képezi az Autopilot vezetősegítő rendszer. Felárért a tulajdonosok megvásárolhatják a majd egyszer teljes önvezetést lehetővé tevő full self-driving, vagy FSD csomagot. Elon Musk, a kaliforniai gyártó vezérigazgatója korábban már több alkalommal kifejtette, az FSD egy napon lehetővé fogja tenni a teljesen autonóm vezetést a felhasználók számára. 

Azonban a Tesla járművei jelen pillanatban még nem képesek az önvezetésre. Az FSD magában foglalja a Summon parkolási funkciót, valamint a Navigate on Autopilot aktív vezetéstámogató rendszert, amely az autópályákon felhajtótól lehajtóig képes irányítani a kocsit. 

Az amerikai vállalat lépése alig egy héttel azután történt, hogy a Tesla bejelentette, hogy az észak-amerikai ügyfeleknek készülő Model Y-okat és Model 3-akat már radar nélkül építik, ezzel teljesítve Musk azon vágyát, hogy pusztán a járművek kameráinak képére, valamint a folyamatosan tanuló rendszerekre hagyatkozva működjön az Autopilot és az egyéb, aktív biztonsági funkciók.

Az autógyártók általában radar és kamerák kombinációjával – egyes esetekben lidarral – biztosítják a megfelelő érzékelést, amely szükséges a fejlett vezetői segédrendszerek olyan funkcióinak biztosításához, mint az adaptív sebességtartó automatika, a sávtartás, valamint az automatikus sávváltás. Musk kijelentette, a „Tesla Vision” rendszer pusztán a kamerák képét, és az úgynevezett neurális hálózatot használja fel arra, hogy a járművet környezetének észlelésére és megértésére, majd ezeknek az információknak megfelelően reagál.

a Tesla érzékelőinek látószöge – látványterv

A radar elhagyásával kapcsolatos döntés némi visszalépést eredményezett a vállalat számára. A Consumer Reports megszüntette a Model 3-ast „Top Pick” besorolását, és az Insurance Institute for Highway Safety is jelezte, hogy az tervezi, megvonja a Model 3-tól a „Top Safety Pick +” megjelölést.  Emellett az amerikai közlekedésbiztonsági hatóság (NHTSA) közölte, hogy a 2021. április 27-e után gyártott Model 3 és Model Y járművek már nem fogják megkapni az automatikus vészfékezésre, a frontális ütközésre, valamint a sávelhagyásra figyelmeztető rendszert, és a dinamikus fékrásegítés kapcsán korábban odaítélt jóváhagyást.

 

Ha Te is szeretnél Teslát venni, akkor keresd kollégánkat, Král Ádámot (adam.kral@mahzrt.hu), aki készséggel áll rendelkezésedre telefonon (+36-20-666-8888) vagy e-mailben.